
Oblicze Dnia-VIII-IX'13
05.08.2013.

 <Oblicze Dnia> 
     Teksty    &bdquo;Gońca Lokalnego&rdquo;    na internetowych portalach                    - Sierpień'
2013-  *5.08. Dziennikarz TVN uderzony przez zadymiarza:    To człowiek podobny do tego, który spalił
bibliotekę *12.08. Zakwestionował nieprawdziwy nakład gazety...*16.08. Odpust i diecezjalne obchody
WNMP *18.08. Ekshumowano szczątki dziecięciu niemieckich cywili i żołnierzy Wehrmachtu *26.08. W
Gorzowie Wlkp. schodzi z rynku bezpłatnej prasy tygodnik "66-400.pl"... *28.08. Sąsiadka zamontowała
monitoring, podgląda i podsłuchuje mieszkańców *08.09. W plebiscycie gazety pierwszy, zaś  w
internetowej sondzie mieszkańcy burmistrzowi opokazali figę. 26.o9. Dziennikarki zaszlachtowane
artykułem 212 par.2 KK 
  Dziennikarki zaszlachtowane artykułem 212 paragrafu 2 Kodeksu Karnego20:36.[26.09]. Region.
Redaktor naczelna wraz ze swoją dziennikarką trafią do rejestru skazanych. Uznane zostały &ndash;
zdaniem sądu &ndash; winne za umieszczenie w gazecie zniesławiającego tytułu tekstu zilustrowanego
fotomontażem. Nie napisały one jednak nieprawdy. Ale niejasności wciąż są. &bdquo;Tygodnik
Regionalna&rdquo;, gazeta z Żar, kilka miesięcy temu nosząca jeszcze tytuł jako &bdquo;Gazeta
Regionalna&rdquo;, dysponująca nadal dwoma wiodącymi mutacjami w Żaganiu i w Zielonej Górze/Nowa
Sól z osobnymi redakcjami - na lokalnym rynku medialnym uważana jest za pismo lubiące
bezkompromisowo spoglądać na pracę samorządowców i na działalność lokalnych osobistości. To jedyna
z tego terenu gazeta, która nie unika tematów drażliwych i bulwersujących społeczeństwo. Wielokrotnie
zatem iskrzyło pomiędzy dziennikarzami &bdquo;Regionalnej&rdquo; a środowiskiem lokalnego
establishmentu.   Lokalny Monitoring Wolności Mediów kilkakrotnie prezentował powstałe kontrowersje
między władzą a gazetą [patrz teksty: &bdquo;Incydent w ratuszu: policjanci wyprowadzili dziennikarza
w kajdankach&rdquo;; &bdquo;Żarski dziennikarz, którego skuto w kajdanki &ndash;
uniewinniony&rdquo;; &bdquo;Jeżeli burmistrz ma humor, to wtedy rozmawia z dziennikarzem&rdquo;
czy &bdquo;Zakwestionował nieprawdziwy nakład gazety...&rdquo;] Teraz eksploatowało kolejne
zdarzenie. Redaktor naczelna wydania żarskiego &bdquo;Regionalnej&rdquo;, Monika Rabe &ndash;
Prokopczyk oraz dziennikarka gazety  Bogusława Janicka &ndash; Klisz zostały skazane z artykułu 212
par. 2 Kodeksu Karnego na karę grzywny w zawieszeniu, w tym zapłacenie nawiązki na Ośrodek dla
Dzieci z Wadami Słuchu i Mowy w Żarach oraz opublikowanie treści skazującego je wyroku na frontowej
stronie &bdquo;Regionalnej&rdquo;. Sądy w Żarach, a następnie przy odwołaniu w Zielonej Górze, w
wyroku ostatecznym uznały, że taka kara należy dziennikarkom za opublikowanie wizerunku dyrektora
wspomnianego ośrodka w postaci fotomontażu, na którym został on przedstawiony w zakrwawionym
fartuchu z nożem rzeźnickim na tle chlewu i świń wraz z tytułem &bdquo;Dyrektor szlachtuje świnie w
szkole&rdquo;.   Wymiar sprawiedliwości stwierdził, że jest to pomówienie, które poniża dyrektora w
opinii publicznej i naraża go na utratę zaufania potrzebnego do wykonywania stanowiska. Cała afera
ujrzała światło dzienne w lipcu roku ubiegłego. Na łamach ówczesnej &bdquo;Gazety Regionalnej&rdquo;
pojawiła się relacja z cyklu &bdquo;Temat tygodnia&rdquo; opisująca proceder, którego dopuszczał się
dyrektor Ośrodka dla Dzieci z Wadami Słuchu i Mowy w Żarach. W placówce dochodziło do uboju
hodowanych, zgodnie z prawem o działalności gospodarczej, świń. Nieprzebadane mięso, według gazety,
trafiało następnie do jadłospisu podopiecznych placówki, którym przebywają dzieci o różnym stopniu
niepełnosprawności.   Fakt ten został potwierdzony przez kontrole weterynaryjne, a w końcu przez sąd. -
Dyrektor został za to skazany w tak zwanym postępowaniu sądowym uproszczonym &ndash; mówi
Lokalnemu Monitoringowi Wolności Mediów, Monika Rabe &ndash; Prokopczyk, redaktor naczelna
&bdquo;TK&rdquo; &ndash; W artykule opisaliśmy jego naganne postępowanie. - Dyrektor ośrodka za
wprowadzenie niezbadanego mięsa do obrotu i ubój poza rzeźnią został skazany zaledwie na 700 zł
grzywny i do zapłacenia kosztów sądowych &ndash; dorzuca z kolei autorka tekstu Bogusława Janicka
&ndash; Klisz - Sprawa, którą opisałam była bardzo ważna społecznie &ndash; akcentuje. Dyrektor
ośrodka nie miał żadnych zastrzeżeń do treści artykułu, lecz. poczuł się urażony tytułem, którym był
opatrzony tekst oraz ilustrującym go fotomontażem. Postanowił wykorzystać, przy pomocy
pełnomocnika, artykuł 212 paragraf 2 Kodeksu Karnego i oskarżyć dziennikarki o pomówienie. Obecnie
mówi dla &bdquo;Monitoringu&rdquo;: - Gazeta dokonała w tekście nadużycia, Uważa, że autorka tekstu
swój materiał oparła jedynie na treści skazującego go sądowego wyroku i nadała artykułowi atmosferę
&bdquo;taniej sensacji&rdquo;.   - Faktem jest, że ośrodek prowadzi ubój świń na potrzeby własne i ta
działalność gospodarcza trwa od kilkunastu lat &ndash; wyjaśnia dyrektor Janusz Stasiak. - Nasze mięso
jest monitorowane codziennie w kuchni ośrodka. Ponadto prowadzimy w ramach działalności
gospodarczej catering zewnętrzny, i w tym przypadku zarzucono nam, że wprowadziliśmy do obiegu
zewnętrznego nasze mięso z uboju. Nie chce komentować, jak &bdquo;mięso ośrodka&rdquo; trafiło na
zewnątrz. Najprawdopodobniej spięcie nastąpiło na linii dyrekcji z miejscowym weterynarzem.   Dyrektor
z początku chciał ugody z gazetą, lecz pokazano mu figę. - Wyśmiano mnie &ndash; mówi. Mecenas
Kazimierz Pańtak natychmiast oburza się na taką interpretację: - Ten pan prawomocnym wyrokiem został
skazany &ndash; oświadcza nam. - Wydrukowany tekst w &bdquo;Regionalnej&rdquo; to nie był

Goniec Lokalny

http://www.gonieclokalny.pl Kreator PDF Utworzono 29 March, 2024, 04:44



okrutny, zwłaszcza, kiedy porównamy materiały publikowane w tygodniku &bdquo;Nie&rdquo;. To taki
mały żart z tym fotomontażem. Okazuje się bowiem &ndash; dodaje specjalnie dla
&bdquo;Monitoringu&rdquo; - że nasze sądy lokalne chcą być bardziej papieskie od papieża! Wyłania się
ponadto jeszcze jeden fakt: tytuł gazety. Kiedy ów opisywany przez &bdquo;Regionalną&rdquo; proceder
dyrektora Stasiaka, będącego nadal dyrektorem ośrodka i nadal hodującego w tymże ośrodku świnie
&ndash; ujrzał światło dzienne, gazeta nosiła tytuł &bdquo;Gazeta Regionalna&rdquo;. W tej chwili ta
sama gazeta nosi tytuł &bdquo;Tygodnik Regionalna&rdquo;. &bdquo;Monitoring&rdquo; ze źródeł
zbliżonych do wydawcy - &bdquo;Regionalna s.c.&rdquo;- pozyskał informację, że w rodzinnej spółce
(Raube) doszło do rozłamu i w konsekwencji gazeta zmuszona została do rejestracji nowego tytułu. Mimo
ponad 14-sto dniowych telefonicznych, przyjemnych zresztą, rozmów &bdquo;Monitoringu&rdquo; z
redaktor naczelną Moniką Rabe &ndash; Prokopczyk, mimo jej obietnic - nie otrzymaliśmy ani odpisu
uzasadnienia wyroku sądowego, ani ustosunkowania się do personalnych zawirowań w wydawniczej
spółce czy też zarzutów Stasiaka wobec pracy dziennikarki. Zdecydowaliśmy więc w końcu o publikacji
tego tekstu. Milczenie gazety &bdquo;Tygodnik Regionalna&rdquo; w tym przypadku można uznać za
wymowne. - Jestem z sądowego wyroku usatysfakcjonowany &ndash; informuje nas jeszcze dyrektor
Stasiak. Tymczasem dziennikarki są w potrzasku. O tym również wie mecenas Pańtak: - Pozostaje im w
tej chwili droga zwrócenia się do rzecznika praw obywatelskich z wnioskiem do Prokuratora Generalnego
o kasację wyroku. Potem można sprawę skierować do Trybunału w Strasburgu.   Monika Rabe -
Prokopczyk w rozmowie z nami stwierdziła, że największym problem dla jej gazety jest konieczność
opublikowania całej treści wyroku na pierwszej stronie gazety: - Musimy dojść do porozumienia z sądem,
jaką ostateczną treść mamy opublikować &ndash; komunikuje. - Przecież to może nam zająć całą stronę
Jest to swoisty knebel zamykający usta prasie. Raube uważa ponadto, że w tak małej społeczności obie
dziennikarki zostaną trwale napiętnowane
 Ponadto:http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/naczelna-i-dziennikarka-gazety-regionalnej-skazane-za-
tytul-i-fotomontaz  http://www.pogotowiedziennikarskie.pl/niezalezna-informacja-
lokalna/artykuly/skazane-za-tytul-i-fotomontaz--2Tagi: prasa lokalna, samorząd, tytuł gazety, artykuł
212 paragraf 2 Kodeksu Karnego, pomówienie, napiętnowanie, fotomontaż, ugoda sądowa, środowisko
lokalne, autorytet dziennikarza, szlachtowanie, &bdquo;Tygodnik Regionalna&rdquo;.[tekst opublikowany
na portalu &bdquo;Lokalny Monitoring Wolności Mediów&rdquo; oraz na Radio Wnet].W plebiscycie
gazety pierwszy, zaś w internetowej sondzie mieszkańcy burmistrzowi pokazali figę13:30.[8.09]. Region.
W plebiscycie &bdquo;Gazety Lubuskiej&rdquo; oceniającej lokalną władzę, dotychczasowe rządy
burmistrza Międzyrzecza (Lubuskie), Tadeusza Dubickiego wypadły najlepiej. Tymczasem w równoczesnej
sondzie internetowej ponad 70 proc. mieszkańców zagłosowało przeciw jego rządom. Głosowanie w
plebiscycie było płatne, w sondzie &ndash; nie. Ale kto kogo zmanipulował? Regionalna &bdquo;Gazeta
Lubuska&rdquo;, pragnąca zwiększyć swoją poczytalność bez ustanku przeprowadza przeróżniejsze
konkursy i plebiscyty. Były już akcje na wybór miss wszelkich kategorii, na najlepszego posterunkowego i
dzielnicowego, na najsympatyczniejszego listonosza, na najlepszą pielęgniarkę i lekarza, na przodująca
gminę, znów na doktora, a w końcu plebiscyt oceniający lokalną władzę. Wszystkie te zdarzenia
wymagają od głosujących opłaty za przesłany głos. Głosowanie bowiem przebiega za pomocą SMS-ów, a
koszt wysłanej wiadomości to 2,46 zł z VAT. Średnia przysyłanych głosów waha się więc w granicach 300-
400 opłaconych SMS-ów, stąd trudno opiniować, że w danym konkursie czy plebiscycie mamy
statystycznie do czynienia z wynikiem odzwierciedlającym realia. Redakcji &bdquo;Gazety
Lubuskiej&rdquo; jednak to nie przeszkadza, by według swego uznania kreować rzeczywistość i
przypochlebiać się czytelnikom, także władzom i reklamodawcom.   Do niecodziennej sytuacji doszło w
plebiscycie oceniającym liderów lokalnej władzy, który trwał do ostatniego dnia sierpnia. Z wynikiem 334
głosów wygrał go burmistrz Międzyrzecza, Tadeusz Dubicki.Na Dubickiego oddano w sumie 371 głosów, z
tego 334 było głosami na tak. Burmistrz zdobył też 37 głosów ujemnych.   Równocześnie z plebiscytem
gazety przez dwa miesiące wakacji zorganizowano na internetowej stronie powiatu międzyrzeckiego, w
stosownej zakładce. sondę dla mieszkańców pod hasłem: &bdquo;Jak oceniasz obecną kadencję
burmistrza Tadeusza Dubickiego&rdquo;. Sondę prowadził dziennikarz... &bdquo;Gazety
Lubuskiej&rdquo;. On też w internetowym wydaniu &bdquo;Gazety Lubuskiej&rdquo;, śledził losy
plebiscytu, a po jego zakończeniu i opublikowaniu wyników &ndash; ogłosił wyniki sondy, podając, że
burmistrz od mieszkańców otrzymał czerwoną kartkę.   Oba teksty ukazały się w sąsiedztwie na
internetowej emisji &bdquo;Gazety Lubuskiej&rdquo; w wydaniu na powiat międzyrzecki. Dziennikarz
&bdquo;Lubuskiej&rdquo;, etatowy terenowy korespondent zaalarmował, że aż 70,4 procent oceniło
rządy burmistrza jako bardzo złe; &bdquo;bardzo dobrze&rdquo; burmistrza oceniło 16,4 proc.
głosujących. Internauci oddali łącznie 3 tys. 606 głosów. Burmistrz sondy tej nie widział i o niej nie
słyszał, stąd nie chciał się wypowiadać na ten temat dziennikarzowi &bdquo;Gazety Lubuskiej&rdquo;.
Ale za to wypowiedział się na temat plebiscytu: &ndash; &bdquo;Uważnie za to śledziłem esemesowy
plebiscyt, podczas którego Czytelnicy 'Gazety Lubuskiej' oceniali władzę&rdquo; - powiedział
dziennikarzowi. - &bdquo;Czytam ją codziennie od przysłowiowej deski do deski. Moje zwycięstwo w tym
plebiscycie traktuję jako dowód uznania dla mojej pracy na rzecz miasta. Oraz promocję naszej pięknej

Goniec Lokalny

http://www.gonieclokalny.pl Kreator PDF Utworzono 29 March, 2024, 04:44



gminy. Dziękuję mieszkańcom za poparcie. I szanuję decyzje tych, którzy głosowali przeciw&rdquo;. Z
kolei w krótkiej rozmowie z nami burmistrz Dubicki odparł, że zaznajomił się już z wynikami sondy
internetowej, lecz nie chce tego komentować, bo &bdquo;cała ta sytuacja jest dziwna, a nawet
śmieszna&rdquo;. Mieszkańcy, do których zwróciliśmy się o opinie, w większości nie słyszeli o
internetowej sondzie i o plebiscycie &bdquo;Gazety Lubuskiej&rdquo;, bo jedni internetu nie mają, inni
przestali czytać &bdquo;tę&rdquo; gazetę (tu czasami padało mniej dyplomatyczne słowo). Kolejni
jeszcze odpowiadali, że &bdquo;takimi błazeństwami głowy sobie nie zawracają&rdquo;. Kilkoro zwróciło
uwagę na fakt, że w plebiscycie głosowanie było płatne i większość mieszkańców nie chciała
&bdquo;nabijać kobzy gazecie&rdquo; czy &bdquo;dawać złamany grosz na burmistrza&rdquo;. - Nikt
normalnie nie wysyła SMS-ów za 2,46 zł. na plebiscyt &ndash; mówi nam Bogusław Górski. -.Nikt nie jest
głupi, żeby za swój głos jeszcze płacić - Nie są to głosy mieszkańców, ale ludzi podstawionych! &ndash;
krótko stwierdza Agnieszka Sobczyńska. 66-letni burmistrz Tadeusz Dubicki rządzi miastem i gminą od
2002 roku! I nie jest to gmina aż tak wiodąca, jaką pragnie na swoich łamach widzieć &bdquo;Gazeta
Lubuska&rdquo;.   - Dla rozsądnego człowieka widomie przecież jest, że przez ten czas stworzył sobie
prężny układ pociotków &ndash; ocenia ten fakt 24-letni mieszkaniec Międzyrzecza, bezrobotny Rafał
Marzec. - Dziwne więc byłoby, gdyby &bdquo;nie kupił&rdquo; głosów w tym plebiscycie... Dla pana
Wiktora Szymańskiego, który akurat śledził na bieżąco oba głosowania istnieje tutaj również całkowite
poplątanie: - Bo te SMS-y na plebiscyt nie wysyłali normalni czytelnicy, natomiast w sondzie brali udział
ludzie, bo za darmo &ndash; stwierdza. Szymański przypuszcza, że SMS-y słał sam burmistrz, jego
podwładni, jego rodzina, w końcu jego znajomi: - Ale jaja, nie? - retorycznie dodaje. Spotkaliśmy też
sympatyków burmistrza. - Lepszego burmistrza Międzyrzecz już nie będzie miał, mam nadzieję, że będzie
kandydował w następnych wyborach &ndash; mówi Józef Bendarczyk. W plebiscycie i w sondzie głosu na
burmistrza jednak nie oddał, bo &bdquo;Lubuskiej&rdquo; nie czyta, a o sondzie nie wiedział. Podobne
opinie można było znaleźć na forum internetowym gazety. Mimo że &bdquo;Lubuska&rdquo; dopuszcza
jedynie głosy osób zalogowanych, można było jednak przeczytać niepochlebne opinie o zmanipulowaniu
wyników plebiscytu. Z dziennikarzem &bdquo;Gazety Lubuskiej&rdquo;, który sondę przeprowadzał i
jednocześnie pisał pochlebne teksty o burmistrzu - nie udało się nam skontaktować, mimo wielokrotnych
próśb. Według raportu Związku Kontroli Dystrybucji Prasy w pierwszym półroczu 2013 roku sprzedaż
&bdquo;Gazety Lubuskiej&rdquo; spadła o ponad 10 procent (10,12 %), a średnia sprzedaż dzienna nie
przekraczała 26 tysięcy egzemplarzy. Z najnowszych danych, z lipca br. wynika, ze nadal trwa spadkowa
tendencja w realnej sprzedaży gazety: przy średnim dziennym nakładzie 24.068 egz. - sprzedaż wynosiła
23.346 egz.W roku ubiegłym można było odnotować, że średnia sprzedaż tego dziennika plasowała się na
poziomie 33 tysięcy. - Nie ulega wątpliwości, że na taki stan wpływa niska jakość pisanych przez
dziennikarzy tekstów &ndash; uważa w rozmowie z nami jeden z prasoznawców Uniwersytetu
Zielonogórskiego, proszący o anonimowość. - Z gazet odeszło starsze pokolenie dziennikarzy, którzy
przede wszystkim do tego zawodu mieli smykałkę. Teraz jest tak, że młody absolwent studiów
dziennikarskich za wszelką cenę musi pracować jako dziennikarz. Fakt ten wykorzystują poniektóre
redakcje, poszukując wszędzie oszczędności. Zatrudniają dziennikarzy jak leci, mało im płacą i przede
wszystkim nie patrzą, czy dana osoba potrafi napisać interesujący tekst. Często nie potrafi.Tagi: prasa
regionalna, &bdquo;Gazeta Lubuska&rdquo;, plebiscyt, sonda internetowa, manipulacja prasowa, ocena
władzy lokalnej, dziennikarz prasy lokalnejSąsiadka zamontowała monitoring, podgląda i podsłuchuje
mieszkańców10:36.[28.08]. Region. W kamienicy we Wschowie (Lubuskie) na budynku i klatce
schodowej jest zamontowanych kilka kamer. - Człowiek się czuje inwigilowany przez 24 godziny na dobę!
- złorzeczą mieszkańcy na sąsiadkę, sprawczynię instalacji sprzętu. Prokuratura nie stwierdza znamion
przestępstwa. Taka sytuacja, nieprawdopodobnie, ale trwa już od kilku lat. Na budynku na jednej ze
starych kamienic w mieście - jest zamontowanych kilka kamer. Są one również na schodowej klatce. To
sieć monitoringu zamontowanego przez jedną z mieszkanek kamienicy. Nagrywane jest nie tylko to co
widać, rejestrowane są również i dźwięki. - Czy można normalnie żyć, kiedy z każdej strony jest się
podglądanym i podsłuchiwanym - pytają mieszkańcy. Czują się jak uczestnicy telewizyjnego show
&bdquo;Big Brother&rdquo;.   - Do mnie, a także do dziecka to nikt nie chce przychodzić &ndash;
zapewnia dodatkowo jedna z mieszkanek.. - Trudno się im dziwić. Jak wchodzę do swojego mieszkania,
zawsze mam świadomość, że ktoś się na mnie gapi. Najgorsze, że nie mamy pojęcia, co z takimi
nagraniami może się stać, jak i gdzie mogą zostać wykorzystane. W końcu lokatorzy kamienicy uznali, że
z tymi kamerami trzeba walczyć w innym sposób, a nie &ndash; jak się okazuje, bywało dotąd &ndash;
złośliwościami i złorzeczeniami na &bdquo;wścibską&rdquo; sąsiadkę. Zwrócili się z doniesieniem do
prokuratury o stalking.   - Zgodnie z przepisami kodeksu karnego, kto przez uporczywe nękanie innej
osoby lub osoby jej najbliższej wzbudza u niej uzasadnione okolicznościami poczucie zagrożenia lub
istotnie narusza jej prywatność, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3 &ndash; poinformował nas
rzecznik Prokuratury Okręgowej w Zielonej Górze, Grzegorz Szklarz. - Bardzo często elementami
stalkingu jest podglądanie, śledzenie, długotrwała obserwacja domu czy miejsca pracy. Danuta Sawicz-
Nowacka, przewodnicząca wydziału cywilnego Sądu Okręgowego w Zielonej Górze pragnie na łamach
&bdquo;Gazety Lubuskiej&rdquo; w omawianej sprawie zauważyć: - Nie ma jednoznacznych przepisów

Goniec Lokalny

http://www.gonieclokalny.pl Kreator PDF Utworzono 29 March, 2024, 04:44



zakazujących lub zezwalających na zakładanie monitoringu w budynkach mieszkalnych. Jednak takie
sprawy mogą być rozpatrywane przez sąd cywilny z wniosku o ochronę dóbr osobistych. Wyrok zależy od
indywidualnej oceny sytuacji przez sędziego. A oznacza to, że ta sama sprawa rozpatrywana przez dwóch
różnych sędziów może zakończyć się zupełnie innym rozstrzygnięciem. Zastępca prokuratora rejonowego
we Wschowie, Bartosz Jabłoński potwierdza o wpłynięciu do tutejszej prokuratury takiego zawiadomienia.
- Jednak po zbadaniu sprawy, nie stwierdziliśmy znamion przestępstwa &ndash; komunikuje. Sprawa
została umorzona. - Mamy świadomość, że sąsiadka, która założyła monitoring mogła czuć się zagrożona
i w ten sposób chce chronić siebie i bliskich &ndash; wyjaśnia ponadto prokurator. Okazuje się, że
wschowska prokuratura w ostatnich latach już zajmowała się międzysąsiedzkimi konfliktami w tej
kamienicy. - Doniesień było kilkanaście - mówi prokurator Jabłoński. - W większości pokrzywdzoną była
sąsiadka, która założyła monitoring. Jednym z dowodów były właśnie nagrania z kamer. Niektóre z tych
doniesień zakończyły się aktem oskarżenia i są w sądzie.   Doniesienia dotyczyły m.in.: wulgaryzmów,
wyzywania, dręczenia, stukania drzwiami, uderzenia drzwiami, złośliwego otwierania okienka w piwnicy,
wyrwania kabla ze ściany, uszkodzenia bramy   Właścicielka zamontowanych kamer odmówiła
komentowania swoich problemów z sąsiadami. Próbuje sprzedać mieszkanie by znaleźć spokój dla siebie i
rodziny w innym miejscu. Odnotujmy jeszcze, że w podobnej sprawie w roku ubiegłym Sąd Apelacyjny w
Lublinie, uznał, że sąsiad może zamontować monitoring: - Klatka schodowa jest miejscem publicznym i
każdy może przyglądać się temu, co dzieje się w tym miejscu, np. poprzez wizjer w drzwiach - brzmiało
uzasadnienie wyroku. - Korzystanie z wizjera nie rodzi odpowiedzialności za naruszenie jakiegokolwiek
dobra. Kamera zamontowana na klatce &ndash; gdyby nie możliwość zapisywania danych &ndash;
pełniłaby podobną funkcję jak wizjer. W Prokuraturze Rejonowej w Zielonej Górze w 2012 r. skierowano
do sądu 9 aktów oskarżenia z art. 190 a par 1 kk. Natomiast tylko w tym roku 2013 skierowano już 8
aktów oskarżenia, kolejne 8 spraw jest w toku.
 Tagi: monitoring, tv show, big brother, stalking, dobra osobiste, międzysąsiedzkie konflikty, sąd
apelacyjny[tekst ukazał się: LMWM, Radio Wnet, Wiadomosci24].W Gorzowie Wlkp. schodzi z rynku
bezpłatnej prasy tygodnik &bdquo;66-400.pl&rdquo;. Tak, ale...12:38.[26.08]. Region. &bdquo;66-
400.pl - tygodnik aglomeracji gorzowskiej&rdquo; liderujący na lokalnym rynku darmowych gazet ostatni
raz pojawił się 19 lipca br. Prawdopodobnie jest to znikniecie tytułu &ndash; tak uważa blog &bdquo;Nad
Wartą&rdquo;, który rok wcześniej sygnalizował takie rozwiązanie dla gazety. Lecz nie jest to prawda
całkowita. &bdquo;Tygodnik aglomeracji gorzowskiej 66-400.pl&rdquo; powstał z przebranżowienia
bezpłatnego tygodnika &bdquo;66-400.pl&rdquo;, który na rynku był dostępny od ponad dwóch lat.
Kolportowany był na terenie gorzowskich uczelni, w szkołach średnich na terenie Gorzowa i gmin
ościennych, w bibliotekach publicznych, domach kultury, a także kinach czy centrach rekreacyjnych oraz
handlowych. &bdquo;Ukazujemy się bo gminy Aglomeracji Gorzowskiej potrzebują ciekawej gazety, która
będzie traktować o problemach dotykających mieszkańców. Potrzebują gazety, która wiernie opisze
sukcesy i porażki nie tylko władz regionu, ale także zwykłych mieszkańców&rdquo; &ndash; napisał
wcześniej zespół gazety, dodając: &bdquo;Co tydzień piszemy o aktualnych wydarzeniach z Gorzowa i
okolic, o kulturze, sporcie i polityce. Co najmniej pięć stron zajmują informacje z Gorzowa. Sporo miejsca
poświęcamy też na wieści z gmin. Opisujemy wydarzenia z kraju i ze świata. Dużą wagę przykładamy
również do informacji z gorzowskich aren sportowych. W każdym wydaniu znajdują się też strony
tematyczne: o zdrowiu, urodzie, finansach, podróżach czy nieruchomościach&rdquo;.   Początkowo
wydawcą gazety (określanej często jako dziennik) była spółka rodzinna Macieja i Bartosza Zakrzewskich -
MBR, z branży internetowej. Potem tytuł trafił do warszawskiej spółki, mało znanej, a na rynku
wydawniczym w ogóle: Warsaw Media Group, z ul. Złotej 7/18 w Warszawie i podającej się (ciągle) jako
spółka z. o. o. w organizacji. Na rynku bezpłatnych gazet, &bdquo;66-400.pl&rdquo; był tygodnikiem
wyróżniającym się starannością wydania, stonowaniem reklamodawców i profesjonalnym podejściem do
prezentacji informacji i tekstów. Z pewnością było to początkową zasługą, jak się uważa, redaktora
naczelnego Kamila Siałkowskiego, dziennikarza gorzowskiego dodatku &bdquo;Gazety
Wyborczej&rdquo;. Pod koniec roku ubiegłego redaktor Siałkowski złożył jednak rezygnację z funkcji
naczelnego, jaką sprawował zaledwie od 7 maja. W jego ślady zaraz potem poszedł niemal cały zespół
wraz z działem reklamy. Żegnając się z czytelnikami, Siałkowski opublikował swoje oświadczenie:
&bdquo;W dniu 30 listopada b.r. [2012 r.] zrezygnowałem z pełnienia funkcji redaktora
naczelnego&rdquo; - napisał, i wyjaśniał: &bdquo;Gdy na początku roku, po długich przemyśleniach,
podjąłem decyzję o przyjęciu propozycji (złożonej przez Prezesa Zarządu spółki MBR Macieja
Zakrzewskiego) objęcia funkcji redaktora naczelnego Dziennika Aglomeracji Gorzowskiej 66-400.pl
wierzyłem, że będę mógł w tej gazecie realizować swoje marzenia i zrobić krok do przodu w mojej
karierze dziennikarskiej. Każdego dnia pracowałem na markę gazety, poświęcając się tej misji w 100
procentach (&hellip;). Nie wszystko jednak dziś wygląda tak, jak sobie wyobrażałem. Dalsze
funkcjonowanie w tym projekcie byłoby niezgodne z moim sumieniem i systemem wartości (&hellip;).Nie
zawsze było źle. Ale z ostatnich kilku miesięcy zapamiętam niestety sporo przykrych spraw, bolesnych
rozmów, a ostatnio przede wszystkim zbyt dużo deprymującego milczenia. Z okresu mojej współpracy ze
spółką MBR (wydawcą Dziennika Aglomeracji Gorzowskiej 66-400.pl) zapamiętam umowę o pracę bez

Goniec Lokalny

http://www.gonieclokalny.pl Kreator PDF Utworzono 29 March, 2024, 04:44



zgłoszenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Zapamiętam też zaległości w wypłatach, nie tylko w
stosunku do mnie, ale przede wszystkim w stosunku do znacznej części załogi...&rdquo; Ukazujący się
internetowy &bdquo;Blog wolnego słowa Nad Wartą &ndash; Gorzów News&rdquo; (redaguje go Robert
Bagiński, swego czasu młodzieżowy aktywista AWS, pracował nawet w kancelarii premiera i kandydował
na prezydenta miasta Gorzowa), fakt ten wówczas skomentował: &bdquo;Redaktor naczelny poczytnego
w mieście i okolicach dziennika 66-400 Kamil Siałkowski opublikował oświadczenie, które nie pozostawia
wątpliwości: jeśli nie zdarzy się coś wyjątkowego, to dziennik zniknie jak wiele innych tytułów. Nie ma się
z czego cieszyć, bo pismo jest nie tylko profesjonalne, ale również przyjęło się wśród mieszkańców. Jako
powód swojego odejścia K. Siałkowski podał zaległości w wypłacaniu wynagrodzenia oraz &ndash; to już
raczej czyn o charakterze prawnym &ndash; brak zgłoszenia umów o pracę w Zakładzie Ubezpieczeń
Społecznych. Redakcja wciąż współpracuje ze zdolnymi dziennikarzami, najbardziej transparentnym i
kontrowersyjnym jednocześnie jest red. Łukasz Chwiłka, ale nie jest też tajemnicą, że praca wykonywana
przez Siałkowskiego &ndash; choć niewidoczna &ndash; to główny powód rynkowego sukcesu tego
tytułu. Jedno jest pewne &ndash; ewentualny upadek dziennika byłby bardzo zły i należy dołożyć starań,
by tak się nie stało&rdquo;. Na miejsce Siałkowskiego powołano wspomnianego wyżej Łukasza Chwiłkę, a
wydawanie tytułu poczęła firmować, sygnalizowana tu, warszawska spółka WMG. Taki stan trwał do
połowy lipca bieżącego roku, a wówczas blog &bdquo;Nad Wartą&rdquo; zaalarmował: &bdquo;66-400
schodzi z rynku, a dawny hegemon się chwieje. Z rynku zniknął właśnie kolejny tytuł prasowy, a
wieloletni lider bardziej przypomina kolosa na glinianych nogach, aniżeli liczący się tytuł&rdquo;.  
&bdquo;Nad Wartą&rdquo; podaje również, że wcześniej z funkcji redaktora naczelnego zrezygnował
Łukasz Chwiłka, co może wiązać się z zaprzestaniem ukazywania się tygodnika. Ponadto wpływ na te
wydarzenie stały się problemy na rynku reklam i z samym kolportażem gazety, a także &bdquo;z powodu
braku pomysłów na siebie, bezpłciowość prezentowanych treści i podporządkowanie się lokalnym
układom. To początek końca mediów bez wyrazu&rdquo; - dorzuca na finiszu blog &bdquo;Nad
Wartą&rdquo;. Lokalny Monitoring Wolności Mediów sprawdził powyższe doniesienia gorzowskiego blogu.
Okazuje się, że podawane niektóre fakty mijają się ze stanem rzeczywistym lub są... przedwczesne. W
ostatnim numerze gazety &bdquo;66-400 pl.&rdquo; przy logo można było dostrzec adnotację redakcji:
&bdquo;Następny numer wyjdzie w piątek (2 sierpnia 2013). Zaskoczy Was!&rdquo;. Numer jednak nie
ukazał się w tym okresie. Na internetowej stronie tygodnika umieszczone były jedynie teksty z ostatniego
178 numeru gazety z dn.19 lipca br.   Systematyzując materiały do powyższego artykułu w dniu 20
sierpnia, odkryliśmy, że strona ta została niespodziewanie zaktywizowana! Opublikowano kilka bieżących
informacji z datą 20 sierpnia, będących autorstwa Łukasza Chwiłki.   Sam Chwiłka, kiedy
skontaktowaliśmy się z nim, podając, że wcześniejsze informacje czerpaliśmy z blogu &bdquo;Nad
Wartą&rdquo;, odparł: - To tak samo, jak by oprzeć się na plotce. Nadmienił jeszcze, że tygodnik zmienia
tytuł, pozostając przy warszawskim wydawcy i niebawem opublikowane będzie w tej sprawie stosowne
oświadczenie, które w pierwszej kolejności otrzymamy. Rzeczywiście: oświadczenie otrzymaliśmy
wieczorem tego samego dnia. Komunikuje się w nim, że &bdquo;Portal i tygodnik 66-400.pl zostały
przejęte przez warszawską spółkę Warsaw Media Group&rdquo;. Oświadczenie podpisał bezosobowo jako
&bdquo;Zarząd Warsaw Media Group Sp. z o.o. w organizacji&rdquo;. Mimo starań, LMWM nie udało się
dotrzeć do wydawcy Warsaw Media Group. Baza danych firm podaje jedynie adres pocztowy siedziby
spółki. Brak jest innych danych: osobowego składu zarządu spółki, jak i telefonów kontaktowych czy
mailowego adresu, także specjalistycznej branży. Pozyskaliśmy informację, że z wydawcą kontaktować
się można tylko przez e-mail redakcji &bdquo;66-400 pl.&rdquo;. Spółka ta w dalszej treści przesłanego
przez red. Chwiłkę dla LMWM oświadczenia, potwierdza fakt, że &bdquo;dotychczasowy bezpłatny
tygodnik 66-400.pl przestał w ostatnich dniach się ukazywać&rdquo;. W jego miejsce,16 września ukaże
się pierwszy - pilotażowy numer miesięcznika &bdquo;gazeta zachodnia".   Wydawca przekazuje
ponadto, że &bdquo;wrześniowy numer będzie bezpłatny, kolejne ukazywać się będą w każdy pierwszy
poniedziałek miesiąca (w październiku w poniedziałek 7.) będą już płatne i dostępne w punktach
sprzedaży prasy na terenie Gorzowa i trzech powiatów: gorzowskiego, strzelecko-drezdeneckiego i
myśliborskiego. &bdquo;gazeta zachodnia" będzie miała 32-40 stron i docierać będzie do blisko 310 tys.
mieszkańców regionu. Równocześnie z wydaniem miesięcznika zostanie uruchomiony także portal o tej
samej nazwie &ndash; www.gazetazachodnia.pl.&rdquo;. Wydawca nie zamierza zamykać portalu 66-
400.pl, który będzie codziennie aktualizowany.   Miesięcznik &bdquo;gazeta zachodnia&rdquo; - nazwa
jest pisana małą literą i najprawdopodobniej mógł to być wymóg przy dokonywaniu rejestracji tytułu,
bowiem na medialnym rynku wcześniej istniał tytuł &bdquo;Gazeta Zachodnia&rdquo; jako dodatek
&bdquo;Gazety Wyborczej&rdquo; na obszar województwa lubuskiego z redakcjami w Zielonej Górze i w
Gorzowie Wlkp.   Według opinii obserwatorów lokalnego rynku medialnego, które zebrał LMWM &ndash;
mało prawdopodobne jest, by przedsięwzięcie te odniosło jakiś spektakularny sukces na rynku.  
Miesięcznik w praktyce pozbawiony będzie bieżących doniesień lokalnych, co jest atutem takich lokalnych
wydawnictw, a w dodatku będzie płatny, i to zmusza do sceptycyzmu. Jako miesięcznikowi bardzo trudno
będzie również pozyskiwać reklamodawców, co też nie napawa optymizmem co do kondycji finansowej
pisma.   Obaw tych stanowczo nie podziela red. Chwiłka. - W dobie internetu bieżące informacje

Goniec Lokalny

http://www.gonieclokalny.pl Kreator PDF Utworzono 29 March, 2024, 04:44



spotykamy w internecie &ndash; odpowiada w imieniu wydawcy na pytania LMWM, które przesłaliśmy
drogą mailową. Chwiłka przyznaje, że jest &bdquo;tymczasowo&rdquo; odpowiedzialny za budowanie
zespołu redakcyjnego &bdquo;gazety zachodniej&rdquo;: - Z tego co wiem &ndash; kontynuuje &ndash;
nie był to wymóg rejestracyjny, aby tytuł pisany był z małych liter, a zamierzony. Wydawca kupił gazetę
(&bdquo;66-400.pl&rdquo;) także z bardzo oryginalnym tytułem, ale po przeprowadzonych badaniach,
postanowił zmienić nazwę. Wydawca nie uważa, że forma płatnego miesięcznika nie będzie atrakcyjna dla
reklamodawcy i dla czytelnika: - Dobrze to sprawdził &ndash; spostrzega Chwiłka. Przyznaje jednak: -
Spółka WMG wcześniej nie wydawała gazet. Zajmowała się dotąd działaniami marketingowymi. W
planach ma wydawanie innych tytułów na innym obszarze kraju. Redaktor Chwiłka konkluduje: -
Powstanie nowego tytułu w praktyce oznacza zawieszenie wydawania tygodnika &bdquo;66-
400.pl&rdquo;. Nie oznacza to zerwania z profilem i tematyką... A jak będzie w rzeczywistości? Ujrzymy
to niebawem.
 Zbigniew Jelinek, 25 sierpnia 2013.
 Zobacz ponadto:http://nadwarta.blogspot.com/  http://www.66-400.pl/ 

 Tagi: prasa bezpłatna, lokalny rynek mediów, upadek pisma, zawieszenie wydania, wydawca gazety,
zakup gazety, &bdquo;66-400.pl&rdquo;, blog, &bdquo;Nad Wartą&rdquo;, MBR, Warsaw Media Group,
spółka z o.o., &bdquo;gazeta zachodnia&rdquo;[tekst napisany dla Lokalnego Monitoringu Wolnosci
Mediów i tamże opublikowany].Ekshumowano szczątki dziesięciu niemieckich cywili i żołnierzy
Wehrmachtu  08:54.[18.08]. Region. W Brójcach (Lubuskie) pracownicy stowarzyszenia Pomost
poszukują miejsc, gdzie mogli zostać pochowani Niemcy, wystrzelani przez Rosjan na przełomie stycznia i
lutego 1945 r. Ofiar zbrodni może być ponad sto i w większości to żołnierze Wehrmachtu wzięci do
niewoli. Natrafiono na pierwsze ślady. Wieś położona jest w obniżeniu Gniłej Obry, przy trasie Poznań -
Świecko, 14 km na południowy zachód od Trzciela. Od kilkudziesięciu miesięcy przyjeżdżają tutaj
pracownicy stowarzyszenia Pomost z Poznania, które od lat szuka w woj. wielkopolskim i lubuskim
grobów niemieckich żołnierzy z ostatniej wojny. Często w poszukiwaniach wojennych ofiar wspomagają
Polaków, Niemcy z Ludowego Związku Opieki nad Grobami Wojennymi oraz ze stowarzyszenia
Heimatkreis Meseritz, zrzeszającego byłych mieszkańców powiatów międzyrzeckiego i międzychodzkiego.
W 2006 r. skontaktowali się z działaczami poznańskiego Pomostu, podając informacje o zaistniałej
zbrodni w Brójcach. Poszukiwania masowej mogiły trwały z przerwami kilka lat. To pierwszy, zakończony
sukcesem ślad.   Lecz skąd jest pewność, że pochowane w odnalezionej mogile osoby zostały
zamordowane? Pytanie &bdquo;Goniec Lokalny&rdquo; kieruje do prezesa stowarzyszenia Pomost,
Tomasza Czabańskiego.   - W czaszkach czterech ofiar odnaleźliśmy ślady po pociskach, co powinno
potwierdzać nasze wcześniejsze informacje o rozstrzeliwaniu przez czerwonoarmistów wziętych tutaj do
niewoli żołnierzy Wehrmachtu.
 Z ustaleń Pomostu wynika, że do wojennej zbrodni doszło na przełomie stycznia i lutego 1945 r. po
zajęciu miejscowości przez Armię Czerwoną. W tym czasie w okolicach miejscowości, a także na
rubieżach Skwierzyny, Międzyrzecza i Świebodzina w końcu stycznia toczyła zacięte walki 8 armia, 33 i
69 armia 1 Frontu Białoruskiego. Był to najsilniej ufortyfikowany odcinek wschodnich umocnień
nadgranicznych Niemiec. Pierwszą jednostką Czerwonej Armii, która nawiązała walkę o przełamanie tej
potężnej zapory, była 44 brygada pancerna gwardii płk Józefa Gusakowskiego z 11 korpusu 1 armii
pancernej. W mogile w Brójcach odkryto m.in. ciało kobiety. Jej płeć zidentyfikowano na podstawie
grzebienia leżącego przy czaszce. Stąd też przypuszczenie, że w mogile znajdują się szczątki cywili.
Poszukiwania i ekshumacje będą kontynuowane w przyszłym tygodniu. Według świadków wojennej
zbrodni sprzed 68 lat, w masowej mogile w Brójcach złożono ciała od 70 do 100 osób. - To goleń jednej z
ofiar. Te kości są największe i zazwyczaj są najlepiej zachowane, dlatego na podstawie ich ilości ustalamy
liczbę osób pochowanych w bezimiennych mogiłach &ndash; komunikuje &bdquo;Gońcowi&rdquo; Maciej
Karalus z Pomostu.   Przed wojną tereny obecnego powiatu międzyrzeckiego należały do III Rzeszy.
Dlatego w ostatniej dekadzie stycznia 1945 roku, kiedy dotarły tutaj pierwsze radzieckie oddziały, Niemcy
zaciekle bronili nadgranicznych miejscowości. Tutaj odparli kilka szturmów. Byli jednak za słabi, aby
powstrzymać sowiecką nawałę. Zwłaszcza, że teren broniły słabo uzbrojone oddziały, tworzone
częstokroć z volksturmistów.
 - Do rozstrzeliwania jeńców, zbiorowych gwałtów, rabunków i podpaleń dochodziło w wielu
miejscowościach naszego regionu. Dla Rosjan to była &bdquo;prieklataja Giermania&rdquo;, czyli
przeklęte Niemcy. Kraj wrogów, którzy wymordowali miliony ich sióstr i braci. A oni przyszli wziąć za to
odwet... - spostrzega prezes Pomostu, Czabański. - Nie można wykluczyć, że w Brójcach gwałty i
zabójstwa były zemstą Rosjan za obóz pracy, który znajdował się w tej wsi. W 1940 roku utworzono
bowiem w lesie, przy drodze prowadzącej ze Świebodzina do Brójce, żydowski obóz karny Brätz.
Przybywało tu stale dwustu Żydów z getta łódzkiego, zatrudnionych przy budowie autostrady. Kiedy
wywieziono ich w 1942 roku, zaczęto sprowadzać robotników cudzoziemskich: Polaków, Francuzów,
Belgów, Czechów, Rosjan, Greków, Holendrów, Jugosłowian, a w końcu 1944 roku małe dzieci,
przywiezione z powstania warszawskiego. Na otoczonej drutami kolczastymi przestrzeni o wymiarach 120

Goniec Lokalny

http://www.gonieclokalny.pl Kreator PDF Utworzono 29 March, 2024, 04:44



na 150 metrów stały w szeregu baraki o rozmiarach 5 na 5 metrów. Baraki zostały zniszczone w styczniu
1945 roku w czasie likwidacji obozu. Przetrzymywano ponadto tutaj od sześciuset do siedmiuset jeńców,
którzy pracowali w okolicznych majątkach, kopali rowy melioracyjne, konserwowali tory kolejowe. 27
listopada 1944 rozstrzelano dwudziestu siedmiu więźniów, prawdopodobnie uczestników powstania
warszawskiego. Ocenia się, że blisko 2 tysiące osób straciło tu życie, a wiele wywieziono do obozów
zagłady. Ekshumowane pierwsze szczątki ofiar z Brójcach trafią na specjalny cmentarz pod Szczecinem,
gdzie raz w roku, zazwyczaj w październiku, odbywa się pogrzeb wszystkie znalezionych szczątków.
Bywają lata, że jest ich i dwa tysiące. Podobną mogiłę odkryto wiosną ub.r. w pobliskiej wsi Lutol Suchy,
gdzie &ndash; jak zeznają świadkowie &ndash; pijany Rosjanin zabił 44 rannych niemieckich żołnierzy
oraz dwie kobiety.   Czerwonoarmista wtargnął z pepeszą do wiejskiej sali, która spełniała rolę szpitala i
zastrzelił kilkudziesięciu rannych Niemców. Podchodził do kolejnych żołnierzy i zabijał ich krótkimi
seriami. Lżej ranni próbowali uciekać przez okna i błagali o litość. Rosjanin był w szale, został
obezwładniony przez innych krasnoarmiejców. Uratowało się tylko kilku rannych, którzy później trafili do
obozu w Gorzowie Wlkp., ówczesnym Landsberg an der Warthe.   Zdaniem wspomnianego prezesa
Pomostu, w lazarecie były też dwie kobiety. Tabuny pijanych żołdaków gwałciły je przez całą noc. Potem
je zamordowali. Prawdopodobnie zostały pochowane razem z zastrzelonymi wehrmachtowcami...Tagi:
ekshumacja, zbrodnie wojenne, Wehrmacht, Armia Czerwona, Pomost, Heimatkreis Meseritz, obóz karny
Brätz, Brójce, Lutol Suchy, Lubuskie  [Opublikowano na portalu Radia Wnet].Odpust i diecezjalne
obchody Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny09:50. [16.08]. Region. Ponad siedem tysięcy wiernych
wzięło udział uroczystościach w sanktuarium Matki Bożej Cierpliwie Słuchającej w Rokitnie (Lubuskie).
Arcybiskup w swojej homilii odniósł się do negatywnych skutkach globalizacji światowej gospodarki jaką
prowadzą międzynarodowe koncerny oraz ich wpływie na rynek i ceny.   Oprócz Lubuszan do Rokitna
przyjechało wczoraj, tradycyjnie już, wielu Wielkopolan oraz motocykliści z woj. zachodniopomorskiego,
którzy wracali właśnie z rajdu górskiego.   Uroczystości odpustowe rozpoczęły się już o godz. 8.00 od
odśpiewania Godzinek - tradycyjnej modlitwy maryjnej. Następnie pielgrzymi skorzystali ze spowiedzi w
bazylice oraz w krużgankach sanktuarium. O godz. 10.00 odprawiono nabożeństwo różańcowe w
ogrodach rokitniańskich. Modlitwę tę poprowadziło Diecezjalne Duszpasterstwo Rolników. Potem odbył się
okolicznościowy montaż słowno-muzyczny zaprezentowany przez uczniów Szkoły Podstawowej w
Lubczynie (gm. Bogdaniec). Pół godziny przed południem katechezę dożynkową wygłosił ks. Paweł
Mydłowski, diecezjalny duszpasterz rolników. Kulminacyjnym punktem uroczystości była msza św. z
błogosławieństwem wieńców dożynkowych pod przewodnictwem abp. Andrzeja Dzięgi, z udziałem bp.
Stefana Regmunta.   Wszyscy w skupieniu wysłuchali kazania metropolity szczecińsko-kamieńskiego apb
Dzięgi, który mówił o negatywnych skutkach globalizacji światowej gospodarki, co ostatecznie ma wpływ
na rynek i ceny. Jako przykład podał ostatni spadek cen zbóż, który odczuli w kieszeniach także lubuscy
rolnicy. Arcybiskup apelował też o jednoczenie się robotników i rolników.   Z kolei biskup diecezji
zielonogórsko-gorzowskiej, ks. bp. Stefan Regmunt podziękował rolnikom za ich trud oraz wieńce i
bochny chleba, które przywieźli do rokitniańskiego sanktuarium. Po poświęceniu biskupi przekazali te
dary rzemieślnikom i przedstawicielom związków zawodowych. Ostatnim akordem uroczystości było
poświęcenie domu pielgrzyma &ndash; Domu Świętej Marty. Prawdę o wniebowzięciu Maryi zwięźle
wyraża definicja dogmatyczna uroczyście ogłoszona 1 listopada 1950 r. przez papieża Piusa XII w
konstytucji apostolskiej Munificentissimus Deus: &bdquo;Niepokalana Matka Boga, Maryja zawsze
dziewica, po zakończeniu biegu życia ziemskiego, została z ciałem i duszą wzięta do niebieskiej
chwały&rdquo;. Wyznając tę prawdę, wierzący wyrażają przekonanie, iż zmartwychwstanie i
wniebowstąpienie to wydarzenia, które nie dotyczą jedynie samego Jezusa Chrystusa. Przez te
wydarzenia Chrystus zapoczątkowuje nowy i ostateczny sposób istnienia człowieka w Bogu. W ten nowy
sposób istnienia wprowadza On najpierw swoją Matkę, a jednocześnie potwierdza, iż stoi on otworem dla
wszystkich wierzących. Wizerunek Najświętszej Maryi Panny z Rokitna pierwotnie należał do rodziny
Leszczyńskich, następnie przeszedł na własność rodziny Opalińskich. Opat cystersów, pochodzący z tej
rodziny, umieścił obraz w Rokitnie, gdzie wkrótce zasłynął nadzwyczajnymi łaskami, co stwierdził biskup
poznański Stefan Wierzbowski. Na prośbę króla Michała Korybuta Wiśniowieckiego obraz przeniesiono do
Warszawy, lecz wkrótce zwrócono kościołowi w Rokitnie, gdzie nadal cieszy się czcią wiernych. Papież
Paweł VI ustanowił Najświętszą Maryję Pannę z Rokitna główną Patronką diecezji zielonogórsko-
gorzowskiej. Pierwszy drewniany kościółek powstał tutaj w 1333 r., założony przez biskupa poznańskiego
Jana Doliwę. W roku 1661 stał się własnością cystersów z Bledzewa. Słynący z cudów obraz Matki Boskiej
przeniesiono z opactwa bledzewskiego w 1669 r. Pierwszą budowę nowego kościoła rozpoczęto z
początkiem XVIII w., nie została jednak dokończona. W 1746 r. budowlę rozebrano i zaczęto wznosić
obecną świątynię. Ukończono ją w 1756 r.   Na prośbę biskupa Wilhelma Pluty Paweł VI ogłosił Matkę
Boską Rokitniańską Główną Patronką ówczesnej diecezji gorzowskiej, wyznaczając dzień 15 sierpnia jako
Jej uroczystość liturgiczną.18 czerwca 1989 prymas Polski kard. Józef Glemp w obecności 120 tysięcy
pielgrzymów ukoronował wizerunek Matki Bożej Rokitniańskiej koronami papieskimi. Wcześniej, 22
kwietnia złotą koronę poświęcił Jan Paweł II.Tagi: sanktuarium w Rokitnie, Matka Boża Rokitniańska,
Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny, odpust  [tekst dla Radia Wnet}Zakwestionował nieprawdziwy

Goniec Lokalny

http://www.gonieclokalny.pl Kreator PDF Utworzono 29 March, 2024, 04:44



nakład gazety. Gazeta powiadamia organy ścigania podejrzewając, że jest to element walki
konkurencyjnej16:52.[12.08]. Region. Czytelnik gazety &bdquo;Tygodnik Regionalna&rdquo; złożył
skargę do Komisji Etyki Reklamy o wprowadzeniu przez gazetę w błąd opinii publicznej o podawaniu
zawyżonych danych o nakładzie gazety. Wydawca gazety domaga się z kolei ścigania czytelnika,
podejrzewając go o nielegalne dysponowanymi danymi z tajemnicy handlowej. Tymczasem Zespół
Orzekający Komisji Etyki Reklamy rację przyznaje czytelnikowi. Wszystkie okoliczności wskazują jednak,
że wydawca ma rację. Według w wstępnych obserwacji Lokalnego Monitoringu Wolności Medów &ndash;
na terenie ukazywania się gazety &bdquo;Tygodnik Regionalna&rdquo; rozgrywa się walka o
zdominowanie lokalnego rynku medialnego. A wygląda to tak: gazeta &bdquo;Tygodnik
Regionalna&rdquo; (dawna nazwa &bdquo;Gazeta Regionalna&rdquo;) zbliżona profilem do krajowego
dziennika &bdquo;Fakt&rdquo;, wydawana przez rodzinną spółkę cywilną w Żarach, Monikę Rabe-
Prokopczyk (redaktor naczelny wydania podstawowego) i Annę Rabe stanowi na tamtejszym rynku
wydawniczym sól w oku dla miejscowej elity samorządowej. Tygodnik ma dwie mutacje: w Zielonej Górze
(także teren powiatu i z rozszerzeniem na Nową Sól i okolice) i przede wszystkim wydanie główne w
Żarach i Żaganiu. I właśnie tam w obu miastach gazeta &bdquo;nie jest lubiana&rdquo; przez lokalną
władzę, jak nas kilkakrotnie zdołano poinformować. Kilkakrotnie również w tym miejscu sygnalizowaliśmy
o perypetiach redakcji &bdquo;TK&rdquo; z lokalnym samorządem (patrz teksty: &bdquo;Jeżeli
burmistrz ma humor, to wtedy rozmawia z dziennikarzami&rdquo; - Żary, czy z kolei &bdquo;Incydent w
ratuszu: policjanci wyprowadzili dziennikarza w kajdankach&rdquo; - Żagań), co ma wynikać z
agresywności umieszczanych na łamach gazety artykułów w tonacji skandalu.   Od kilkunastu tygodni na
terenie powiatu Żagań pojawił się nowy tytuł: &bdquo;Lokalna Gazeta Powiatu Żagańskiego&rdquo;
(redaktor naczelny Krzysztof Dubrowski), pragnąca również swoje medialne oddziaływanie rozszerzyć na
tereny żarskie. Według zebranych opinii przez LMWM, wydawnictwo te &bdquo;przychylne jest
władzom&rdquo; i mimo &bdquo;upodobnienia się&rdquo; do profilu &bdquo;Tygodnik
Regionalna&rdquo; - nie jest aż tak poczytalne, jak wspomniany wstępnie tytuł.   Prędzej czy później, jak
to bywa na medialnym rynku, powinno dojść do konfrontacji i zawalczenie o czytelnika. Czy z taką
sytuacją mamy aktualnie do czynienia na terenie żarsko-żagańskim? Wydawca &bdquo;Tygodnik
Regionalna&rdquo; uważa, że owszem. Nie chce jednak udzielać oficjalnych informacji i zajmować
stosownego stanowiska. Tak samo reaguje na prośby LMWM o komentarz &ndash; redakcja
&bdquo;Lokalnej Gazety Powiatu Żagańskiego&rdquo;. Nieoficjalnie obie strony przyznają racje, że... nie
darzą się obustronnie sympatiami.   Tymczasem w lipcu br. do Zespołu Orzekającego Komisji Etyki
Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy wpłynęła skarga jednego z czytelników
&bdquo;Tygodnik Regionalna&rdquo;, że ów czytelnik poczuł się zniesmaczony treścią reklamy, jaką
napotkał na łamach wspomnianej gazety. Przedmiotem skargi, jak poinformowano LMWM, była
umieszczona reklama prasowa w &bdquo;Tygodnik Regionalna&rdquo;. - Skarżący w prawidłowo złożonej
skardze podniósł, iż jest to wprowadzenie w błąd czytelnika i klienta rynku reklamy poprzez podawanie
zawyżonych nieprawdziwych danych o swoim nakładzie. W autoreklamie widnieje nakład 35 tys.
egzemplarzy, jednak faktyczny nakład zakupiony w drukarni to około 30 tys. egzemplarzy tygodnika.
Faktem więc jest zawyżanie nakładu o około 20 procent i z tego tytułu czerpanie zysków z reklamy i
porównywanie się z lokalną konkurencją ( 3 tysiące egzemplarzy) wprowadzając klienta w błąd. -
oświadczono nam. Stąd też zespół orzekający wniósł o uznanie reklamy &bdquo;TR&rdquo; za sprzeczną
z art. 8 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego &bdquo;reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy,
ani też wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy". Wniósł ponadto o uznanie reklamy za
niezgodną z art. 10 ust. 1 a) oraz art. 10 ust. 2 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego &bdquo;reklamy
nie mogą wprowadzać w błąd jej odbiorców, w szczególności w odniesieniu do: a) istotnych cech, w tym
właściwości, składu, metody, daty produkcji, przydatności, ilości, pochodzenia (w tym geograficznego)
reklamowanego produktu&rdquo;. - Użyte w reklamie dane oraz nieobjęte tym pojęciem w rozumieniu
Kodeksu terminy naukowe, cytaty z publikacji technicznych lub naukowych muszą wskazywać źródło oraz
nie mogą być używane w sposób wprowadzający w błąd odbiorcę. Dane muszą być prezentowane w
sposób poprawny metodologicznie. Prezentacja danych statystycznych musi w szczególności uwzględniać
reguły wnioskowania statystycznego, w tym zjawiska błędu statystycznego &ndash; zaakcentował zespół
rozpatrujący skargę w osobach: Marta Macke , jako przewodnicząca oraz członkowie Małgorzata
Augustyniak i Przemysław Częstochowski. Przedstawiciel oskarżonej gazety poinformował, że
autoreklama, której treść skarży konsument, była opracowana na początku 2012 roku na podstawie
danych o sprzedaży z tamtego okresu, kiedy to nakład gazety wynosił 34 tys. 850 egzemplarzy, a więc,
rzec można, że &bdquo;około 35 tys. egzemplarzy&rdquo;. Plik, stworzony wówczas przez grafika na
podstawie danych o sprzedaży, został umieszczony w katalogu plików stałych, stanowiącym bazę reklam i
autoreklam, z których korzysta się wielokrotnie. Z tego też katalogu był pobierany w okresie od stycznia
do lutego 2013 r. (w tym czasie nakład przekraczał 31 tys. egzemplarzy). Wydawca dalej wyjaśnił, że
jego zamiarem nigdy nie było wprowadzenie w błąd czytelnika, ani podawanie nieprawdziwych danych o
nakładzie. Równocześnie, co zostało wyszczególnione, wydawca gazety &bdquo;TR&rdquo; zwrócił uwagę
na dołączone do skargi czytelnika faktury, które stanowią tajemnicę handlową między wydawcą a

Goniec Lokalny

http://www.gonieclokalny.pl Kreator PDF Utworzono 29 March, 2024, 04:44



drukarnią, a tym samym są strzeżone. Przedstawiciel gazety stwierdził, że ma uzasadnione podejrzenia,
że konsument, który skarży się na autoreklamę w gazecie &bdquo;Tygodnik Regionalna&rdquo;, wszedł
w ich posiadanie w nielegalny sposób, o czym wydawca zamierza powiadomić organy ścigania.  
Właściciele spółki wydawniczej &bdquo;TR&rdquo; stwierdzili, iż podejrzewają też, że jest to element
walki konkurencyjnej na lokalnym rynku medialnym. Jak wyjaśniono LMWM, pierwszy numer gazety trafił
do czytelników 8 marca 2001 roku. Od początku, tygodnik obejmuje zasięgiem powiaty żarski i żagański,
zaś od czterech lat &ndash; także nowosolski, a od prawie dwóch lat zielonogórski. Po przeszło jedenastu
latach, &bdquo;TR&rdquo; wydawana jest w łącznym nakładzie ok. 30.000 egzemplarzy. Dostępna jest
we wszystkich miejscowościach regionu, zarówno w miastach, jak i małych wsiach. Objętość wydania
wynosi od 72 stron, z czego od 4 do 5 stron poświęcone jest wydarzeniom sportowym. Misją gazety jest
przekazywanie czytelnikom rzeczowej i zgodnej z prawdą informacji z zakresu wszelkich dziedzin życia.
Na zainteresowanie czytelników dziennikarze i redaktorzy zapracowali, przekazując im każdego tygodnia
rzetelną informację o wszystkim, co dzieje się w ich otoczeniu, sąsiedztwie, okolicy.   Zespół Orzekający
rozpatrujący zasygnalizowaną tu skargę czytelnika gazety ostatecznie dopatrzył się w przedmiotowej
reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy. - Biorąc pod uwagę, że reklama zawiera hasło
&bdquo;nakład Gazety Regionalnej 35 tys. egzemplarzy", uznaliśmy, że w przedmiotowej reklamie
produktowi przypisano cechy, na poparcie których wydawca nie przedstawił wystarczających dowodów
&ndash; zakomunikowano dla LMWM. Zespół Orzekający wyraził dodatkowo opinię, iż poprzez użycie
wspomnianego hasła, reklama może wprowadzać konsumentów w błąd i nadużywać zaufania odbiorców
oraz wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy. Stąd podsumowanie, iż tak jednoznaczne
stwierdzenie jak &bdquo;nakład 35 tys. egzemplarzy", powinno być prezentowane w reklamie w sposób
przejrzysty i jednoznaczny i tylko wówczas jeśli nakład rzeczywiście wynosi 35 tysięcy egzemplarzy.
Jednocześnie, Zespół Orzekający uczulił reklamodawcę, aby w reklamach powoływał się na aktualne dane
o nakładzie. Misją Rady Reklamy, jak LMWM zasygnalizowano, jest dbanie o to, by przekaz reklamowy,
bez względu na to gdzie się pojawia, był uczciwy oraz zgodny ze standardami określonymi przez Kodeks
Etyki Reklamy. Rada Reklamy przeciwdziała rozpowszechnianiu reklam, które wprowadzają w błąd i
naruszają podstawowe wartości społeczne czy też zagrażają uczciwej konkurencji.
 Dla zainteresowanych:http://www.lokalna/infohttp://www.zary-
zagan.regionalna.pl/aktualnosci/przeglad-wydania-gazety  http://www.radareklamy.org/  Tagi:
konkurencja gazet. lokalny rynek medialny, samorząd lokalny, reklama w prasie, nierzetelność w
reklamie, Rada Reklamy, Kodeks Reklamy  [tekst opublikowany na portalu LMWM].Dziennikarz TVN
uderzony przez zadymiarza: To człowiek podobny do tego, który spalił bibliotekę 12:23.[4:08]. Region. W
trakcie transmisji na żywo programu TVN &bdquo;Szkło kontaktowe&rdquo; z namiotu Akademii Sztuk
Przepięknych na Przystanku Woodstock, jeden z widzów rzucił się na prowadzącego program Grzegorza
Miecugowa i kilka razy uderzył go w twarz. Dziennikarz złożył zawiadomienie na policję. Fakt
skomentował premier Donald Tusk: coś wyjątkowo ohydnego. 
W przeddzień zakończenia w Kostrzynie nad Odrą 19. Przystanku Woodstock, w piątkowy wieczór, gdy
Artur Andrus i Grzegorz Miecugow prowadzili w ramach Akademii Sztuk Przepięknych program
&bdquo;Szkło Kontaktowe" transmitowany na żywo w TVN24, na scenę wbiegł 25-latek z Białegostoku,
Oskar W. , trzymając kawałek kartonu z hasłem &bdquo;TVN kłamie" - rzucił się na prowadzącego,
uderzając go w twarz.  Ochrona usunęła go ze sceny. Został przekazany policji.    Widownia zareagowała
na atak mężczyzny skandując i klaszcząc: - &bdquo; Przepraszamy, przepraszamy!&rdquo;    - Dobra,
nie ma sprawy - odparł Grzegorz Miecugow.  Ale dziennikarz złożył odpowiednie zawiadomienie na
policję: -- Musi napastnik odczuć, że zrobił źle i ponieść konsekwencje &ndash; zapowiedział. - Mi nic nie
jest. Poprowadziliśmy program do końca. Ludzie wstali, zaczęli krzyczeć &bdquo;przepraszamy", to było
fajne &ndash; podkreślił. - Tak się trafia na YouTube &ndash; jeszcze sprecyzował Miecugow.  Oskar W.
nie był pijany, miał zaledwie, jak stwierdziła policja, 0,14 mg alkoholu.    - Usłyszy zarzuty grożące mu
grzywną, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do 2 lat &ndash; oznajmiono Lokalnemu
Monitoringowi Wolności Mediów w komendzie lubuskiej policji. - Poza tym postawiony mu będzie zarzut z
artykułu 43 Prawa Prasowego, mówiący o tym, że &bdquo;kto używa przemocy lub groźby bezprawnej w
celu zmuszenia dziennikarza do opublikowania lub zaniechania opublikowania materiału prasowego albo
do podjęcia lub zaniechania interwencji prasowej podlega karze pozbawienia wolności do lat 3".
Mężczyzna nie był wcześniej karany.    - Akademia Sztuk Przepięknych, podczas której doszło do
incydentu pokazała, że każdy ma prawo tam wejść &ndash; spostrzegł na wstępie swojego stanowiska
wobec zdarzenia, organizator Przystanku Woodstock, szef Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, Jurek
Owsiak. - Bo równie dobrze ktoś chciałby dać kwiaty Grzesiowi, albo uścisnąć mu dłoń. Tak wygląda
Woodstock. I z tego powodu, przez jednego wariata, nie zmienimy zasad. Nigdy. Nadal będzie to otwarta
przestrzeń &ndash; wyłuszczył. - Jeżeli czegoś się boję w życiu, to fanatyków, jakichkolwiek fanatyków
flagi narodowej, fanatyków naszej Orkiestry, fanatyków miłości, fanatyków brunatnych koszul. Tego się
boję. Ci ludzie są nieobliczalni &ndash; na koniec oświadczył Owsiak.  Tymczasem, dzień po incydencie,
raz jeszcze Grzegorz Miecugow całą sprawę skomentował w TVN24: - Z tego co ustalił jeden z moich
producentów, to człowiek, który mnie zaatakował wczoraj, jest człowiekiem podobnym do tego, który

Goniec Lokalny

http://www.gonieclokalny.pl Kreator PDF Utworzono 29 March, 2024, 04:44



spalił bibliotekę, żeby zaistnieć. On lżył Jurka Owsiaka jakiś czas temu, prezydenta Komorowskiego, czy
premiera Buzka. Jego sensem istnienia jest chęć zrobienia zadymy i pojawienia się w sieci &ndash; ocenił
dziennikarz.  Lokalni przedstawiciele lubuskich mediów, do których dotarł LMWM całym zajściem czują się
lekko zniesmaczeni.  - Rozgłos, jaki po chwili nadano temu incydentowi, nakazuje przypuszczać, że
mamy tutaj do czynienia z jakimiś zasadami marketingu &ndash; powiedział nam dziennikarz z lokalnego
dodatku &bdquo;Gazety Wyborczej&rdquo;.  Z kolei inny zauważa: - Żal mi tego młodego mężczyzny
&ndash; mówi. - Niespodziewanie na nim skupiła się presja zarówno jednego z koncernów medialnych,
jak i politycznego środowiska. A to źle wróży całej sprawie. Takie rzeczy zdarzają się, na przykład, w
Rosji - uzupełnia dziennikarz z radiowej rozgłośni.  Atak na dziennikarza w sobotę skomentował
niespodziewanie premier Donald Tusk na briefingu z dziennikarzami.    - Państwo, co prawda nie pytacie,
ale mam wewnętrzną potrzebę powiedzieć, że nie akceptuję i uważam za coś wyjątkowo ohydnego
używanie przemocy wobec kogoś, dlatego, że ten ktoś ma inne poglądy. Mówię tu o zdarzeniu na
Woodstock i o tej bardzo przykrej sytuacji, jaka spotkała redaktora Miecugowa - powiedział.
 Premier dodał, że jeżeli ktokolwiek akceptuje, że ktoś bije inną osobę dlatego, że ta ma inne poglądy, to
wtedy zaczyna się naprawdę poważny problem. - Ta osoba, która dopuściła się tego czynu, musi za to
odpowiedzieć, bez dwóch zdań &ndash; zawyrokował Donald Tusk. # Tagi: Przystanek Woodstock,
&bdquo;Akademia Sztuk Przepięknych&rdquo;, &bdquo;Szkło kontaktowe&rdquo;, uderzenie
dziennikarza, TVN, art. 43 Prawa Prasowego, incydent, premier Donald Tusk, [tekst opublikowany na
portalu Lokalny Monitoring Wolności Mediów].   

Goniec Lokalny

http://www.gonieclokalny.pl Kreator PDF Utworzono 29 March, 2024, 04:44


